Diagnoza - algorytm postępowania diagnostycznego
- Skład Zespołu Diagnostycznego
W skład zespołu wchodzą co najmniej dwie osoby : psycholog kliniczny, psychiatra, psycholog, logopeda, pedagog specjalny. Zespół Diagnostyczny winien być stały, niezmienny dla danego pacjenta.
- Zadania Zespołu
Zespół diagnostyczny przeprowadza diagnozę nozologiczną (kliniczną), która służy ocenie występowania objawów zaburzeń ze spektrum autyzmu, uznanych za kryteria dla rozpoznania autyzmu lub innych całościowych zaburzeń rozwoju.
- wywiad kliniczny z rodzicami,
- diagnoza funkcjonalna- TEST-PEP-R,
- TEST M- CHAT-R/F (program wczesnego wykrywania autyzmu) dla dzieci w wieku od 16 do 30 m. ż.
- przeprowadzenie innych badań , testów oraz prób diagnostycznych w zależności od przypadku,
- obserwacja kliniczna dziecka,
- zgromadzenie innej dokumentacji dziecka,
- zebranie Zespołu Diagnostycznego- omówienie wyników testów, kwestionariuszy, obserwacji, wszystkich wizyt dziecka, analiza dokumentacji, wnioski, podsumowanie- zapisanie ustaleń w karcie dziecka,
- opracowanie wyników diagnozy funkcjonalnej w formie pisemnej,
- przekazanie rodzicom wniosków, wskazań- zaświadczenie o diagnozie i pisemna diagnoza funkcjonalna; omówienie planu terapeutycznego.
Schemat może różnic się, zależnie od wieku dziecka, współpracy dziecka z diagnostą w trakcie spotkania oraz od zgromadzonej dokumentacji itp.
Kryteria diagnostyczne przy rozpoznaniu całościowych zaburzeń rozwojowych:
Zgodnie z klasyfikacją zaburzeń psychicznych i zachowania stanowiącą istotną część Międzynarodowej Klasyfikacji Chorób i Problemów zdrowotnych (ICD-10) autyzm dziecięcy oznaczony jest symbolem F84.0 w dziale F84 o nazwie - całościowe zaburzenia rozwojowe. Do całościowych zaburzeń rozwojowych zaliczono:
- F84.0 – Autyzm dziecięcy,
- F84.1 - Autyzm atypowy,
- F84.2 - Zespół Retta,
- F84.3 - Inne dziecięce zaburzenia dezintegracyjne,
- F84.4 - Zaburzenia hiperkinetyczne z towarzyszącym upośledzeniem umysłowym i ruchami stereotypowymi,
- F84.5 - Zespół Aspergera,
- F84.8 - Inne całościowe zaburzenia rozwojowe,
- F84.9 - Całościowe zaburzenia rozwojowe, nieokreślone.