Terapia logopedyczna obejmuje szereg specyficznych i kompleksowych oddziaływań, których podstawowym celem jest podniesienie poziomu zdolności do porozumiewania się dziecka autystycznego. Pomagamy dziecku w nabywaniu i doskonaleniu kompetencji komunikacyjnych.
Naszym głównym zadaniem jest wzbudzenie w dziecku motywacji do porozumiewania się z otoczeniem w optymalny dla siebie sposób. Istotna jest nauka języka dostosowanego do stopnia zaburzeń określonych funkcji (społecznych, poznawczych, emocjonalnych). U osób mówiących dąży się do uzyskania wypowiedzi najbardziej zbliżonych do normy rozwojowej, natomiast u osób mających niewielkie szanse na opanowanie mowy czynnej wprowadzana jest komunikacja alternatywna i wspomagająca.
Metody i narzędzia pracy logopedycznej:
- ćwiczenia oddechowe, fonacyjne, artykulacyjne, usprawniające motorykę i kinestezję narządów mowy.
- ćwiczenia słuchu fonematycznego, analizy i syntezy słuchowej;
- wzbogacanie zasobu słownictwa;
- usprawnianie logicznej, składniowej i gramatycznej formy wypowiedzi;
- wykorzystanie nieartykułowanych dźwięków lub czynności fizjologicznych do tworzenia nowych głosek (np. wibracje);
- mówienie rytmiczne;
- mowa wydłużona;
- usprawnianie procesów wzrokowo – ruchowo - słuchowych;
- stymulacja ruchowo-muzyczna;
- stymulacja dotykowa, węchowa;
- metody oparte o kontakt z ciałem: zabawy paluszkowe.
- symbole obrazkowe (piktogramy, PCS, PECS); gesty (MAKATON)
Tak rozumiana terapia logopedyczna pozwala nam na dotarcie do wewnętrznego językowego świata dziecka autystycznego, wspierając tym samym jego rozwój poznawczy oraz społeczno-emocjonalny.