Praca pedagogiczna z dzieckiem autystycznym ma na celu podjęcie określonych działań umożliwiających nawiązanie kontaktu z dzieckiem i łagodzenie sygnalizowanych przez dziecko trudności. Najważniejsze jest doprowadzenie dziecka do momentu osiągnięcia poziomu, w którym będzie gotowe do nauki szkolnej. Zasadniczym celem oddziaływań pedagogicznych jest stymulowanie rozwoju poszczególnych funkcji percepcyjno-motorycznych u dzieci z zaburzeniami rozwojowymi, rozwijanie obszarów, które u dzieci są najbardziej zaburzone. Rozwijamy sferę naśladownictwa, komunikację, umiejętność zabawy oraz współpracy. Prowadzona terapia jest ukierunkowana na stymulowanie takich funkcji i umiejętności jak:
- motoryka duża
- motoryka mała
- rozwój analizatora wzrokowego
- rozwój analizatora słuchowego
- stymulowanie rozwoju mowy i języka
- stymulowanie i usprawnianie funkcji grafomotorycznych dziecka
- nauka pisania i czytania
- rozwój zdolności matematycznych
- rozwój operacji myślowych i pamięci
- nauka myślenia przyczynowo-skutkowego
W pracy pedagogicznej wykorzystujemy następujące metody: metoda opcji, metoda Knillów, metoda Sherborn, metoda Domana, rozwijanie teorii umysłu, metoda terapii behawioranej.
Zajęcia terapeutyczne umożliwiają rozładowanie napięcia, wyciszenie, zapewniają dziecku kontakt z druga osobą i dają podwaliny do budowania społecznej interakcji.